FAQ huurders

Hieronder treft U een overzicht van de meest gestelde vragen door huurders. Wellicht staat Uw vraag hier ook wel tussen en heeft U zo snel een antwoord. Mocht U na het lezen van de website toch nog vragen hebben, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Bellen mag natuurlijk ook.

Wij hanteren geen wachtlijsten en kunnen U daarom dus zeer snel helpen. Afhankelijk van Uw woonwensen en budget is het mogelijk om U al binnen een paar dagen aan een geschikte woning te helpen. Denk hierbij aan budgetten vanaf € 1200,- of meer.
Er bestaan veel verhalen waarin de eigenaar de waarborgsom niet terugstort aan het einde van de huurperiode. Huurt U echter via ons aan, dan zien wij erop toe dat bij aanvang van de huurperiode er een degelijke inspectierapport en inventarislijst wordt opgesteld, inclusief foto’s. Deze wordt door beide partijen ondertekend en aan het einde van de huurperiode worden deze weer gecontroleerd. Zo weet U tijdens de eindinspectie welk bedrag er van Uw waarborgsom wordt afgetrokken bij eventuele gebreken. Deze rapporten worden ook hier weer voor akkoord ondertekend door beide partijen. Zo heeft U altijd een getekend document om Uw waarborgsom weer terug te krijgen.
Dit houdt kort gezegd in dat de woning zich in de vrije sector bevindt en dat de meeste artikelen van de Huurprijzenwet niet meer van toepassing zijn. Door het (laten) maken van een puntentelling kan er worden bepaald of de woning geliberaliseerd is. Deze moet een minimum aantal punten hebben. Voldoet de woning daar niet aan, dan kan er bezwaar tegen gemaakt worden, om eventueel een huurverlaging aan te vragen. Dit moet dan wel binnen 6 maanden na ingangsdatum van het huurcontract gebeuren.
Geen! Een inschrijving bij ons is kosteloos en vrijblijvend. Na inschrijving gaan we namens U gericht op zoek in de gehele markt (dus zowel online als ook offline) en houden U dan telefonisch of per email op de hoogte.
Deze kosten bedragen 1 maandhuur (+21% BTW) en is op basis van no cure, no pay.
De wettelijke opzegtermijn voor U als huurder is 1 kalendermaand. Tenminste als U ook de huur maandelijks betaald. In sommige gevallen wordt de huur bijvoorbeeld elke 3 maanden vooruit betaald. In die gevallen is Uw opzegtermijn ook 3 kalender maanden.
Die bedraagt in ieder geval 3 maanden. En elk jaar dat U langer huurt, komt daar nog eens maand extra bij. Dit tot een maximale opzegtermijn van 6 maanden.
Ja, dat mag. Maar er zijn regels aan verbonden. Zo mag de verhuurder de huur maar 1x per jaar verhogen. De hoogte van de huurverhoging is afhankelijk van wat er in het huurcontract is opgenomen. Vaak staat er een indexeringsclausule in. De huurverhoging wordt berekend over de kale huurprijs.
Een energie-label geeft aan hoe energie zuinig de betreffende woning is. Er zijn hiervoor 7 verschillende labels, waarbij A zeer energie zuinig is en G zeer onzuinig. Hierbij wordt gelet op kenmerken zoals dubbel glas, soort CV-ketel, muur-gevel en vloer isolatie etc. Bij de aanhuur of aankoop van een woning is de huidige eigenaar verplicht om U een energie-label van de woning te overhandigen.
De makelaar werkt dan in opdracht van U en U alleen. Dit heeft als voordelen dat er vaak een betere onderhandelingspositie is en dat U er zeker van bent dat alles netjes wordt afgehandeld. Daarnaast bent U er zeker van dat de aangehuurde woning aan alle regels voldoet (geen illegale onderhuur etc.) en dat U straks een degelijk huurcontract ondertekent. Ook kunt U er vanuit gaan dat U aan het einde van de huurperiode weer netjes Uw waarborgsom terug ontvangt.